Tempat-tempat menarik dibandaraya Kuching, Sarawak

Tempat Menarik di Kuching

Isnin, 11 Ogos 2014

Pengunjung Festival Kuching 2014 berpeluang naiki belon udara panas

KUCHING: Pengunjung Festival Kuching 2014 berpeluang merasai pengalaman seumur hidup dengan menaiki belon udara panas yang dibuka kepada orang ramai sehingga 24 Ogos ini.

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) Datuk James Chan berkata, festival pada tahun ini pastinya memberi pengalaman hebat dan tidak dapat dilupakan kepada pengunjung terutama peluang menaiki belon udara panas tersebut.

RASAI SENDIRI: James bersama beberapa kaunselor sedang mencuba pengalaman menaiki belon udara panas semasa majlis perasmian ‘An Air X-Eco Venture’ @ The Kuching Festival 2014 di Padang Jubilee, malam kelmarin.

“Kali terakhir belon udara panas dibawakan di bandar raya ini adalah pada 30 tahun lalu yang mana ia pertama kali kita bawakannya untuk dinaiki oleh orang awam.

“Tahun ini, kita sekali lagi digamit dengan kehadiran belon udara panas yang merupakan acara yang sangat hebat kepada pengunjung festival tahunan yang tidak asing lagi di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan ‘An Air X-Eco Venture’ @ The Kuching Festival 2014 di Padang Jubilee, malam kelmarin.

Tambahnya, kehadiran pihak Jude Event & Sport Management sebagai pengurus acara bersama mhZ X Projects sebagai penganjur serta Lindstrand Asia sebagai operator utama belon udara panas itu pastinya memberikan satu acara yang sangat mengujakan.

“Tidak dilupakan juga kepada 360 Hotel Group dan Nissan Motor Company atas penajaan untuk memeriahkan bandar raya Kuching ini sehingga 24 Ogos nanti,” jelasnya.

Justeru, Chan berharap orang ramai tidak melepaskan peluang mencuba sendiri pengalaman menaiki belon udara panas bersama keluarga seterusnya memeriahkan Festival Kuching 2014.

Orang ramai yang berminat boleh menaiki belon ini dari jam 5 petang hingga 11 malam sehingga 24 Ogos depan dengan bayaran RM60 untuk dewasa dan RM30 untuk kanak-kanak bawah 12 tahun, manakala bagi kumpulan dewasa empat orang hanya RM200 bayaran dikenakan.

Maksimum penumpang yang boleh menaikinya adalah empat orang dewasa ditambah seorang juruterbang dan ia boleh naik sehingga 80 kaki atau 30 meter untuk tempoh 10 minit.

Bagi mereka yang ingin menikmati matahari terbit (antara jam 6 pagi hingga 8 pagi), bolehlah membuat tempahan sekurang-kurangnya 12 jam lebih awal.

Sumber dari The Borneo Post Online.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...