Tempat-tempat menarik dibandaraya Kuching, Sarawak

Tempat Menarik di Kuching

Jumaat, 3 Februari 2012

Sinar Serapi Eco Theme Park









Sebuah Taman Rekreasi Air yang terletak dikawasan Matang, Petra Jaya. 
Saya sendiri terkejut apabila mengetahui tentang wujudnya Taman Rekreasi yang berdekatan bandar. 
Anda tidak perlu lagi kepantai untuk bermain jet ski dan aktiviti air lain. 
Hanya perlu datang kesini bersama rombongan dan anda dijanjikan dengan layanan istimewa.









Buat pengetahuan semua, Sinar Serapi Eco Theme Park juga di kenali sebagai Sinar Serapi Home Resort. 
Ianya terletak di Jalan Sungai Tengah, Batu 71/2 off Jalan Matang, 93050 Kuching, Sarawak..

Walaupun pembinaan belum sepenuhnya siap (di katakan baru 80%) tetapi Sinar Serapi Eco Theme Park rasanya mampu memberikan kepuasan kepada setiap pengunjungnya..

Saya difahamkan Eco Theme Park ini akan dibuka secara rasmi menjelang tahun 2013.  Kelapangan tanah yang amat luas yang masih dalam proses pembinaan amat membuatkan saya tidak sabar-sabar menunggu kedatangan tahun 2013. 










Ianya beroperasi 9:00am - 10:30pm setiap hari..




Bayaran masuk bagi dewasa adalah rm10 seorang. Kanak-kanak atau remaja 6 tahun keatas pula rm5 seorang manakala kanak- kanak bawah 5 tahun adalah percuma.


Jangan risau dengan kadar bayaran masuk yang mahal, apa yang perlu anda lakukan adalah tukar sahaja kupon bayaran masuk itu untuk membeli makanan Ala-Carte, Steamboat ataupun bermain kayak/jet ski dan sebagainya.


Sebagai contoh; Jika anda hanya mahu cuci mata sambil menikmati makan istimewa, anda boleh menukar kupon bayaran masuk bernilai RM10 untuk menikmati hidangan Kway Teow atau Bee Hoon (goreng atau sup) yang bernilai RM6. Bukan itu sahaja anda boleh memesan Cofee O dan 1 paket Pop Corn yang masing-masingnya berharga RM2.








Pelbagai menu barat disediakan.  Harga pula amatlah berpatutan bersesuaian dengan kemudahan yang telah tersedia.










Jika anda menginginkan untuk merasai kesegaran makanan laut anda bolehlah mencuba Lake Side Buffet Steamboat yang berharga RM25 seorang pada sebelah petangnya. 
  Gold Bar akan dibuka se awal jam 6 petang memeriahkan makan malam anda sambil didendangkan dengan hiasan nyanyian pemuzik tempatan.










Ruang duduk yang selesa sekaligus merehatkan badan dengan bunyi-bunyian semulajadi dari kicauan unggas sekeliling benar-benar membuatkan anda terlupa perkara lain.




Disini menyediakan aktiviti air yang bersesuaian dengan pelbagai peringkat umur.  Terdapat beberapa kolam yang dikhaskan untuk kanak-kanak bermain dengan selamat. Ibubapa boleh memantau dari Cafe ataupun bermain sekali dengan mereka.


Terdapat 75 buah rumah Double Storey yang dijadikan sebagai Homestay bagi yang berminat untuk bermalam. Rumah dua tingkat yang mempunyai 4 buah bilik semestinya memberikan penginapan yang selesa dan kebebasan untuk melakukan aktiviti riadah lain. Kadar sewa buat masa sekarang adalah RM550 sehari. Saya difahamkan kadar sewa akan dinaikkan kepada RM750 menjelang pembukaan secara rasmi pada tahun 2013


  


Cuba aktiviti kayak dan jet ski. kadar sewa serendah RM20 sejam amatlah berbaloi untuk mereka ingin mencuba buat pertama kali. Disediakan beberapa buah bot dan perahu kecil sebagai option bagi mereka yang takut jatuh air.




Untuk reservation steamboat and homestay
Antonio 0138112848
Ambrose 0128862014

8 ulasan:

  1. Seronoknya dapat bergembira di Taman Rekreasi

    BalasPadam
  2. poglejte si tole [url=http://www.vsezasport.si/sporti-na-prostem/plezanje/dereze]Dereze za alpinizem[/url]

    BalasPadam
  3. We spend our Holiday afternoon at Sinar Serapi Eco Park with friend family and children. We all love it and all the kids enjoy it. See what we do during the weekend at http://www.allaboutborneo.com

    BalasPadam
  4. saya bru tahu kewujudan tempat ni,terima kasih atas infonya..

    BalasPadam
  5. jemputlah datang ye.. kedatangan anda amat dialu-alukan.tq

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...