Tempat-tempat menarik dibandaraya Kuching, Sarawak

Tempat Menarik di Kuching

Isnin, 23 September 2013

Astana

Astana merupakan sebuah istana yang terletak di Kuching, Sarawak, Malaysia. Gedung istana ini terletak di utara tebing Sungai Sarawak, bersemuka dengan Kuching Waterfront. Ia kini merupakan kediaman rasmi bagi Yang di-Pertua Negeri Sarawak, yang mewakili Sarawak dalam Majlis Raja-raja.







Istana ini telah dibina pada tahun 1870 oleh Raja Putih Sarawak ke-2, Charles Brooke sebagai hadiah buat perkahwinannya dengan isteri baginda Margaret Alice Lili de Windt. Istana ini pada kebiasaannya dibuka untuk lawatan umum oleh pelancong, dari pinggir Kuching Waterfront pengunjung dapat melihat dengan jelas taman dan bangunan Istana, gedung istana boleh dicapai dengan menaiki bot melintasi Sungai Sarawak.




Brooke dikatakan menanam pokok pinang di belakang Astana, jadi baginda boleh memberi buah pinang segar kepada Ketua Orang Dayak yang melawatnya. Bangunan Astana telah banyak melalui proses pengubahsuaian dan penambaikkan sejak pembinaannya, disamping menjaga kualiti bangunan yang mendapat status kediaman rasmi kepada Yang di-Pertua Negeri Sarawak.

Kediaman ini asalnya dibentuk pada tiga binaan bangunan yang berasingan, setiap satu dihubungkan dengan laluan pejalan kaki yang pendek dan sempit. Pada tahun 1883, sebuah menara jam telah dibina dihadapan istana bagi memperingati Charles Brooke (Raja Putih Sarawak pertama) yang mendiami istana tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...